30. kesäkuuta 2013

ammattinimikeenä tiivistäjä

juhannuksesta kutakuinkin selvinneenä nelipäiväinen työviikko takanapäin. alet jatkuivat, vaan kyseisten tuotteiden lukumäärähän ei kaikkien luonnonlakien mukaan voi pysyä samana millään osastolla. varsinkin, jos kampanja on edennyt toivotulla tavalla eli tässä tapauksessa tavaraa saatu liikkeelle - asiakkaiden ostoskoreissa tietenkin. pöydät hupenivat harvoiksi, minkä seurauksena on visualistien toimena kampanjan seuraavan askeleen toteuttaminen: tiivistys. alennettujen tuotteiden sumplautuessa yhä pienempään ja pienempään neliömäärään, saadaan samalla uutukaisille tuotteille kullanarvoista esittelytilaa - liike siis elää, jatkuvasti!

jo otsikostakin viisaimmat osaavat päätelläkin touhuamisviikkoni pääpainotteisen tehtävän: tiivistäminen. niin lasten-, kodin- kuin sisustusosaston valikoiman parissa on tullut pyörittyä, ja ehkä mieleenpainuvin asia on ollut esillä olevien tuotteiden lukumäärän paljous. vaikkakin kyseinen asia on vastaani tullut jo aiemmilla viikoilla, on massarunsaus nyt vasta kunnolla iskostunut tajuntaani - pöytätiivistyksissä useamman kuin kerran tupsahti muutama pöytätuotteiden yllätysyksilö vastaan, joka oli nerokkaasti jemmattuna edelliseen esittelypaikkaansa, mutta melko mahdottomana mahduttaa uuteen olinpaikkaansa. jonkinasteista palapelistrategoitsijan ja ahtaajanammattiakin siis tässä hommassa tarvitaan.

kuvallista materiaalia on näytettävissä kodinosastolta, missä tiivistin pentikin alennukset kahdesta pöydästä puoleentoista. homma ei sinänsä ollut hankalimmasta päästä, mutta jonkinasteisen jaottelujärkevyydenhakijana tuli muutama tuskaisuuden hetki yrittäessä saada oma aivotus tajuamaan millainen erittely pöytien välille olisi loogisinta järjestää.

jaottelu ratkseikin lopulta värien ja omien kuvitelmien käyttötapojen mukaan. tässä hieman kylmempää ja puutarha-ulkojuhla-aiheista tuotetta.

ja tässä taasen puutarhajuhlamaisuutta sisätiloihin sijoittuneempana versiona.
erilaisempaa ja ei niin perus-visualistin toimea harjoittaneena pääsin myös hitusen markkinointiviestintätiimin häärimisiin mukaan! stockmann on mahdollisesti yksi harvoista yrityksistä, missä osastojen visualistit eivät itse tee hintaviestinnällisiä asioita, vaan kyseiselle hommalle on ihan oma keskittynyt tiiminsä. omat tutustumistoimeni olivat kylläkin hintakoodien laminoimista, sekä myyjien tilaamien alennuskylttien keruuta, mutta kyseiset toimet kuuluvat yksinä osa-alueina markkinointiviestinnän tiimille, siispä voin pää pystyssä todeta kokeilleeni heidänkin arkeaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti